2016. június 29., szerda

AYURVEDA SALAKTALANÍTÁS - II



Az előző részben az emésztés alapvető folyamatairól írtunk, és most a testtípusoknak megfelelő böjtölésről olvashatnak. 
Van egy jó mondás: reggelizz úgy, mint a király, ebédelj úgy, mint a polgár és vacsorázz úgy, mint a koldus. Ezt tudták eleink, ezzel kiválóan lehet kontroll alatt tartani súlyunkat, egészségünket. Ha ezt hosszú távon felborítjuk, akkor van szükség diétára, vagy böjtre. Sokan azonban drasztikus fogyókúrához fognak, ami nem mindenkinek jó.

Ismerjék meg tehát az alkatukat, töltsék ki testtípus –tesztünket. Küldjék el hozzánk, s mi megmondjuk, melyikbe tartoznak.

A 3 dosa (vata, pitta éskapha) szó szerinti fordításban szél, epe és nyák. Általában kevert típusúak vagyunk, van  egy domináns és egy kiegészítő dosánk. Az erősebb dosától függően 7 kevert típust különböztet meg az Ayurveda:

Vata-pitta/pitta-vata: váltakozva nyugtalan és ingerlékeny. Ez a típus bármennyit ehet, nem hízik, mivel a vata nem jól veszi fel az anyagot, és a pitta azonnal elégeti.

Pitta-kapha/kapha-pitta: ez a típus képes arra, hogy összegyűjtse az anyagot (kapha); hajlamos a túlsúlyra, és csak nehezen rogy le.

Vata-kapha/kapha-vata: hideg típus, válta­kozva gyors vagy lusta: a kapha miatt nyugodt, a vata miatt karcsú.

Vata-pitta-kapha (tridósa): mindhárom dosa nagyjából egyforma arányban fordul elő benne.


Mivel a böjt mindig anyagvesztést jelent, a kapha típus viszonylag könnyen böjtöl, mert sok a fölösleges anyag, a túlsúly, van miből leadni. Emésztési tüze lassú és állandó, számá­ra nem probléma kihagyni egy étkezést. Elvben a klasszikus európai böjtöt is kipróbálhatja. Egy bizonyos életkoron (45) túl az anyagcsere lelassul, a többi (kiegészítő) típus is plusz- kilókat halmoz fel, és elvben könnyebben böjtölhet. De tudnunk kell, hogy ördögi kör, ha a fölszedett plusz kilók mellett nem mozgunk, csak böjtölünk. A súlyvesztés csak átmeneti, és hamar visszajön. Ezért küszködnek sokan az ún. yo-yo effektussal fogyókúra folyamán.

Az Ayurveda a vata- és extrém vata-típusoknak nem engedi a böjtöt, ha nincs túlsúlyuk (és általában nincs). Nagyon gyorsan lefogynak, és később nehezen nyer­nék vissza a normál súlyukat. A vata emésztési tüze normál esetben változó és gyenge, stressz­helyzetben azonnal elveszíti az étvágyát.

A pitta emésztési tüze éles, erős, folyamatos utánpótlásra van szüksége, mert minden megevett táplálékot gyorsan eléget.

Az emésztési tűz azonban sérülést szenvedhet. A tüzes pittánál lehet emésztési gyengeség puffadással, ami az Ayurveda szerint vata-zavar. Ezért csak képzett Ayurvedás terapeuta felügyeletével szabad böjtölni. Ha valakinek komoly anyagcsere-betegsége van, például cukorbaj vagy pajzsmirigy-működési zavara, akkor csak orvos felügyeletével szabad böjtölni. Néhány általános szabályt azonban figyelembe kell venni:

A nullkalóriás böjtöt az Ayurveda nem helyesli, mert ez súlyo­san megterheli az emésztési tüzet.
Ellenben érdemes kipróbálni nem reggelizni és vacso­rázni, és délben is csak könnyű étel jöhet szóba, a nehéz húsfélék, kolbász kerülendő. Bár ilyenkor az Ayurveda azt mondja, kerüljük a halat, tojást és tejterméket, véleményem szerint ezt inkább fokozatosan vezessük ki, és „helyettesítsük” sok-sok gyümölccsel.  Nyáron sokkal könnyebb, mert ilyenkor az ember úgyis több folyadékot vesz magához. A folyadékpótlásról már írtam itt és itt. A paradicsomlé jótékony hatásairól pedig itt olvashatnak. A forró víz is kiváló a méregtelenítésre, ill. az anyagcsere felgyorsítására. Érdemes kipróbálni a forró teát (pl. gyömbérteát). Ehhez 3-5 g gyömbért 1 liter víz­ben főzzünk 10 percig, majd szűrjük bele a termoszba.

Ehetünk sok vörös lencsét,  zöldséget,  rizst és sokat igyunk.És most nézzük lebontva, a dosákra.
Akiben sok a vata, mégis túlsúlyos vagy salaklerakódásai vannak, ajánlatos számára: reggel egy kis főtt gabona, például zab, délben könnyű vegetáriánus ebéd, például rizs és zöldség, este (minden nap) frissen főtt zöldségleves. Vigyázni kell, nehogy alultápláltság alakuljon ki, ezért mindennap ellenőrizzük testsúlyunkat!

Akiben sok a pitta, alkalmazhatja a vata-böjtöt, de keverhet a zabba mazsolát (mivel min­dig rágnia kell valamit).  Az esti leveshez ehet pirítóst is ehet. A két étkezés között jelentkező éhséget frissen préselt narancslével vagy zöldséglevessel (benne az összes főtt zöldség megehető) űzheti el, ill. rostosabb gyümölcsöt is fogyaszthat.

Az egészen könnyű vata vagy vata-pitta típusok tartsanak heti egy levesnapot vagy a forró gyömbérteás kúrát (félóránként iható). Ugyanannyit ehetnek, mint korábban. Az állati eredetű ételeket ill. a tejtermékeket délben egyék. Minden étkezés legyen meleg. A méregtelenítést Ayur­vedás gyógynövénykészítményekkel érhetik el. A pitta és a vata a túl­súlytól függően kezdetben 10 napig is böjtölhet. Ha túl gyorsan veszít a súlyából, akkor a böjtöt azonnal abba kell hagynia. Méregtelení­tésre elegendő lehet négy vagy akár egy nap is.

A kapha a fenti szabályoknak megfelelően hosszasabban is böjtölhet, akár négy hétig vagy három hónapig is.

A böjt végeztével korábbi táplálkozási szokásainkhoz csak fokozatosan térjünk vissza. Én továbbra is annak vagyok híve, hogy az estét hagyjuk ki, ameddig csak lehet, helyette iktassunk be egy délutáni étkezést, amit korábban elhagytunk. Ha később mégis visszahozzuk a vacsorát az étrendünkbe, akkor csak keveset és könnyűt együnk. 


Egy fontos dologról nem szabad elfelejtkeznünk: a természetet a boldogság irányítja. Ha vala­mit helyesen teszünk, akkor attól jobban kell magunkat éreznünk. Ám a böjt vagy a méreg­telenítés esetén előfordulhat, hogy átmeneti­leg rosszabbul érezzük magunkat. Hosszabb böjtnél azonban egyre jobban kell magunkat éreznünk, vagy legalább nem rosszabbul. Ha nem ez a helyzet, akkor forduljunk Ayurvedás szakemberhez, vagy hagyjuk abba a böjtöt. 


forrás: Természetgyógyász Magazin, 2015. április, XXI. évf. 4. szám