2017. február 2., csütörtök

ÁRT-E A MONITOR?



Hát persze. Ez nem kérdés! De még mennyire!

Akinek van gyereke, az talán megtapasztalta már, milyen nehéz a gyerkőcöket elvonszolni a gép elől. Lett légyen bármilyen érv és ellenérv, a gyerekeket kirobbantani se lehet korunk nagy vívmányai elől: a számítógéptől és a mobilalkalmazásoktól. Pedig ha tudnák, mennyire ártalmas, nem engednék őket, és ők sem néznék azt folyamatosan.
A legfrissebb tanulmányok szerint a képernyő kék fénye elnyomja az alvási ciklust irányító melatonin hormon termelődését, ami alvászavarokhoz, elhízáshoz, hangulatváltozásokhoz, depresszióhoz vezethet, súlyosabb esetben a cukorbetegség,  szív-érrendszeri betegségek, ill. elfajult esetben akár rák kialakulásának is okozója.
Ezért nagyon fontos, hogy lefekvés előtt kapcsoljuk ki az összes fénykibocsátó elektronikát, mert még a legkisebb fény is befolyásolhatja a melatonin termelését.
A Bostonban közzétett „Brigham and Women’s Hospital” c. tanulmány szerint sokkal nehezebben  és a lefekvés előtt használt monitor nemcsak az alvást zavarja, de ennél sokkal veszélyesebb is lehet. Pl. egy iPad, eReader, laptop, smartphone, vagy bizonyos TV nézése a másnapi ébrenlétünket is negatívan befolyásolja.  


Hogyan?

A kék fény elnyomja a melatonint, és éberen tart. A melatonin a tested órája, így, ha azt zavar éri, akkor a tested nem pihen, és így növeli a rákos megbetegedés kockázatát. Jobb, ha ezt komolyan vesszük.
Bár nem kék fény, de az óra előreállítása is komoly zavarokat okoz a testben. A jelzett hormon még nem ébreszt, még azt mondja, hogy a testnek aludnia kell, ezért, ha erőszakosan ébresztik, a test fáradt, kimerül és megbetegszik.
Javaslat:
Kerüljük tehát a fényt kibocsátó szerkentyűket. Akiknek a munkája számítógéphez kötött, annak különösen figyelnie kell arra, hogy kikapcsolja este a gépet, a TV kék fényét, a digitális ébresztő órát és hasonló kütyüket.
Képforrások: internet