2018. június 24., vasárnap

A SZEZÁMMAG ÉS OLAJA

A hinduk hitvilága szerint a szezámmag Yama istenség áldását hordozza, ezért ebben a kultúrkörben a halhatatlanság szimbólumának, több keleti kultúra pedig afrodiziákumnak tekinti. gyógyhatásúnak tartották, például Hippokratész a szezámmagot általános gyengeség, szívelégtelenség, epe és májbántalmak esetén ajánlotta. 

Már ötezer évvel ezelőtt, az ókori Indiában is termesztett növény volt, Kínán és Japánon keresztül terjedt el aztán világszerte a mediterrán országokba. Az ókor nagy birodalmaiban (például a hieroglifák tanúsága szerint Egyiptomban, valamint Asszíriában, Rómában is) szinte kivétel nélkül ismerték és nagyra becsülték ezt a növényt, elsősorban a magjaiból préselhető olajért, illetve mert gyógyító, erőt adó, férfiasságot fokozó hatást tulajdonítottak neki. Már az ókorban is
Különös becsben tartották a fekete magvú szezámot, amely az Ayurvédikus tanítások szerint a fényenergiát közvetíti. 

Hatásai:
- öregedésgátló hatás
- rákmegelőző hatás
- segít a szív és érrendszer egészségének megőrzésében
- csökkentheti a magas koleszterinszintet
- segít a vérnyomás szabályozásában
- támogatja a légzőszervek egészségét
- csökkenti a légúti görcsök előfordulását asztma esetén
- megóv a csontritkulás kialakulásától
- könnyít a reumatikus artritisz panaszokon
- csökkenti a gyulladásokat
- segíti az emésztést, bélmozgást
- megőrzi a vese és a máj egészségét
- lázcsillapító hatás
- fokozza az erőnlétet
- csökkenti a feszültség okozta- és a migrénes fejfájást.


Olaja bőrvédő, bőrregeneráló szernek számított, például égési sérülések esetén alkalmazták, a hölgyek pedig fiatalító, szépítő hatású csodaszerként tartották számon.  Masszázshoz nagyon jól használható, mivel értékes anyagai minden más olajénál könnyebben áthatolnak a bőrön. Ezekből a magvakból sajtolt olaj az alapanyag az összes masszázsolajunknak, melyekről itt már olvashattatok.



A szezám (Sesamum indicum) trópusi, egyéves lágyszárú növény, egy- másfél méter magasra nő. Szára és tojásdad alakú levele szőrös, kétajkú, harang formájú, rózsaszínű virágai vannak. Toktermései egyenként több tucatnyi, az egész növény pedig több száz magocskát érlel, ezek sárga vagy barnás színűek, csepp alakúak.

Miért jó?

A szezám magva rendkívül értékes táplálék. Nagy arányban tartalmaz telítetlen zsírsavakat, tömegének több mint felét olaj teszi ki. Jelentős mennyiségű A-, B1-, B2-, E-vitamin van benne. Kalciumban különösen gazdag, de más ásványi anyagok, így például kálium, foszfor, magnézium, vas is bőségesen megtalálható benne. A préselt szezámolaj B-, D- és E-vitamint, értékes aminosavakat, foszforsavat és lecitint tartalmaz.
Gazdagabb kalciumban, mint például a tehéntej, így fogyasztása segíthet elkerülni a csontritkulást.
Lecitin-, szezamin-tartalma koleszterincsökkentő hatású illetve akadályozza az érfalakon a plakk-képződést. 

Nagy energiatartalma - 570 kilokalória van 100 grammjában - és vitaminjai, antioxidánsai miatt hatékony roboráló szer.
Ma számos ország alkalmazza gasztronómiai kultúrájában. Vegetáriánusoknak értékes fehérjéi miatt különösen érdemes fogyasztani, de mindenkinek ajánlható, aki emésztési gondokat (például székrekedést, máj- és epebajokat) küzd, vagy épp érrendszeri betegségeket szeretne elkerülni vagy enyhíteni. Újabb kutatások szerint a szezámolaj a bőr védelmében is bevethető: akadályozza, késlelteti a melanóma kialakulását, a bőr rosszindulatú daganatos sejtjeinek szaporodását.

Hogyan fogyasszuk?
Nagy tápértékű, energia-dús, vitaminban gazdag, erősítő táplálék, tehát rendszeres fogyasztása a gyerekek, a kamaszok, gyermeket váró és szoptató kismamák, a betegségből lábadozók, a szigorú növényi étrendet tartók, a változó korban lévők számára egyaránt.
Sok mindenbe keverhetjük, adhatjuk hozzá, mint pl.  édes és sós pék- és házi készítésű sütemények,  kelt tésztafélék, akár nyersen és pirítva is. Bármilyen rántott étel készítésekor a panír zsemlemorzsájába, müzlikbe, salátába, párolt zöldségekhez beletehető egy-egy kanállal belőle. A tápanyagok jobban hasznosulnak, ha a magot egy kicsit megtörjük, vagy durvára daráljuk.
Sütésre nem alkalmas, különben elveszíti jótékony hatását. Inkább a már elkészült ételbe keverjük.
Akinek a dió allergiás reakciót vált ki, érdemes figyelni, nem vált-e ki a szezámmag is ilyen tünetet, így tehát óvatosan azoknak, akik


 Forrás és képek: internet