2018. szeptember 2., vasárnap

15 GYÓGYÍTÓ ÉTEL


A gyulladás a test immunválaszának a része. A gyulladás szinte bárhol kialakulhat a testben, s ha nem figyelünk rá, akkor akár súlyos betegségek is kialakulhatnak. Gyakoriak az emésztőrendszeri panaszok, kialakulnak a légutakban, idegekben, jellemzőek az ízületi gyulladások, és a gyulladás erősödéséhez a túlsúly, a mozgásszegény életmód és a helytelen táplálkozás is hozzájárul. 


A megfelelően működő immunrendszer nélkül nem tudnánk gyógyulni.  A tudatos, egészséges életmód szerencsére mind a megelőzésben, mind a fennálló betegség tüneti kezelésében hasznos segítséget jelent. 
Itt most 15 gyulladáscsökkentő ételt mutatunk be, melyet érdemes az étrendünkbe iktatni.
Sok zöldség csökkenti a gyulladást. A béta-karotinban gazdag sárgarépa, a vitamindús karfiol, kelkáposzta vagy petrezselyem is. A flavonoidokat és antioxidánsokat tartalmazó zöldségek helyreállítják a sejtek egészségét. 
 

1)      A mángold pl. különösen magas K,  A és  C vitaminban, mely az agyunkat védi a szabad gyökök által okozott  stressz ellen.
2)      Kínai kel – kiváló antioxidáns vitamin- és ásványi anyag –forrás. A legfrissebb tanulmányok szerint több, mint 70 % fenol-összetevő van. Ezek segítenek a szabad gyököktől megszabadulni.
3)      Zeller – mind antioxidáns, mind gyulladáscsökkentő tulajdonságokkal rendelkezik, mely a beállítja a vérnyomást, a koleszterinszintet, ill. a szívbetegségek ellen nyújt hatékony védelmet.  A zellermag  a bakteriális fertőzések ellen segít.
4)      A kurkuma az egyik legerősebb gyulladáscsökkentő fűszer. Az indiai konyhában igen kedvelt anyag.
5)      A céklának számos jótékony hatása van, ezért a megelőzésben is hasznos. Tele van vitaminnal és ásványi anyagokkal, nyomelemekkel, így erősíti az immunrendszert. Nagy mennyiségű B6- és C-vitamint, káliumot, vasat, magnéziumot, mangánt és folsavat tartalmaz, kiváló gyulladáscsökkentő.
6)      Gyömbér – megfázás és hörghurut esetén csökkenti a gyulladást. Emellett szabályozza a vércukorszintet és emésztési zavarok enyhítésére is jó.
7)      Brokkoli – magas antioxidáns tartalma megköti a szabad gyököket, segít megszabadulni a káros anyagoktól.
8)      No és persze a megunhatatlan, a fokhagyma!  Erőteljes baktérium- és vírusölő hatású. Erről már itt a blogban.  
írtam


9)      Régóta tudom, hogy a hal fogyasztása hosszú távon mindenképpen egészségesebb, mint a vörös húsoké. Ami viszont még számomra is újdonság volt, hogy a lazac, szardínia, fekete tőkehal és szardella, mind tele gyulladáscsökkentő omega-3 zsírsavakkal. A lazac rózsaszínes színét a karoitinoidok okozzák, ami erős gyulladáscsökkentő hatóanyagot tartalmaz.


10)   Édesburgonya - Tele van C- és E-vitaminnal, és szintén remek gyulladáscsökkentő, mely elősegíti a szép, élénk színű és egészséges bőr kialakulását is. Rengeteg feldolgozási formája van, de természetesen minél természetesebb formában dolgozzuk föl, annál jobb.
11)   A dió alfa-linolénsav-tartalma csökkenti a testben lévő gyulladás, a szív- és érrendszeri betegségek és a cukorbetegség kialakulásának kockázatát. Persze, általában a különböző magvak – és itt még a sárgabarack magjára is gondolok – védik a sejteket a károsoktól.
12)   A paradicsomról szintén írtam már itt – megunhatatlan. Számomra legalábbis. Az egyik legfinomabb zöldségféle, segíti az emésztést, szépít és fiatalít, harcol a rákos sejtekkel, védi a szívet.
13)   A vöröses – kékes bogyós gyümölcsök szintén hatékonyak a gyulladáscsökkentő diétában, így a cseresznye, a kék szőlő, a szeder, a málna, a fekete és a vörös áfonya is. Nassolni is bátran lehet őket, mert egyáltalán nem hízlalnak.
14)   A tojás bizonyítottan gyulladáscsökkentő, szintén számos feldolgozási módja van. Napi 1 tojás olyan, mint a napi 1 alma – a bennük található vitaminok és ásványi anyagok jelentősen megvédik a szervezetet, és erősítik az immunrendszerünket.
15)   És végül, de nem utolsó sorban az áfonyát javaslom mindenképpen beépíteni az étrendünkbe.  Elsősorban a stressz negatív hatásainak leküzdésében játszik fontos szerepet. 


 Képforrás: internet