2019. január 9., szerda

MEGFÁZÁS CSAK TÉLEN?


Nemrégiben egy cikket olvastam a megfázásról. Mikor is fázunk meg? Mi váltja ki?


 "Öltözz fel jól, mert megfázol! Sapka nélkül ne menj ki a hidegbe!"... stb. - halljuk.

Nos, én „önhatalmúlag” szoktam megfázni, nem szoktam elkapni az influenzát. De valóban a hideg vagy a szeles időjárás miatt leszünk náthásak? A válasz azonban nem ilyen egyértelmű.
Az emberek egy egyszerű megfázásra is könnyen rávágják, hogy "influenzás" vagyok...". 


Valóban mindkettőt vírus okozza, de a közönséges megfázás nem okoz súlyos szövődményeket, míg az influenza, szövődményei miatt, akár halálos áldozatot is szedhet. 

Önmagában a hideg nem okoz megfázást. Ezek hátterében mikrobák, a legtöbbször valamilyen vírus áll, nem pedig az időjárás.  De mégis ősszel és télen vagyunk többet betegek. Ha tehát nem a hideg maga az oka ennek, akkor tulajdonképpen mi? 

 
És mi a különbség a nátha és az influenza között?
Az influenza általában rögtön magas lázzal jár, és a beteget szinte egész napra az ágyhoz köti. Érintett lehet a tüdeje, szárazon köhög, izzad, izomfájdalmai vannak. 
A megfázás lassabban alakul ki, nem jár heveny lázzal legfeljebb valamelyest 38 C alatti hőemelkedéssel, és inkább az orra, torokra korlátozódnak a tünetek, mint pl. a tüsszögés, köhögés, orr-dugulás vagy éppen ellenkezőleg orr-folyás. Nagyjából 1 hét alatt regenerálódik a beteg, esetleg valameddig még megmarad a köhögés. Ha tisztul az orr, azt jelenti, hogy az immunrendszer felvette a küzdelmet a fertőzéssel. 
Viszont ha az immunrendszerünk lelassul, és nem tudja leküzdeni a náthát, akkor az súlyosabbá válhat. A hideg az immunrendszerünkre is hatással van. Kutatók egy része szerint,  minél hűvösebb kint az idő, annál lassabban reagálhat az immunrendszerünk. A hideg miatt összehúzódhatnak az orrban található vérerek, mely a nyálkahártya kiszáradását okozhatja, így az orrunkban található apró szőröcskék sem tudják megfelelően ellátni a szűrőfunkciójukat. 
Amikor pedig visszatérünk a melegbe, a vérerek újra kitágulnak – ezért kezdünk el szipogni, és ezért folyik az orrunk. 
Az orr-folyás orr-dugulással váltakozása miatt nehezebben kapunk levegőt, és hajlamosabbak leszünk a szánkon keresztül lélegezni. A szánkon keresztül pedig a vírusok könnyebben bekerülhetnek a szervezetünkbe. Akinek nincs mandulája, annak könnyebben leszaladhat az a vírus a tüdőre. Hiszen - bár az orvosok előszeretettel kapják ki a mandulát, és hallom sokan nem értenek velem egyet - a mandula egyik lényege pont a szűrés. Nem véletlenül születünk azzal. a mandulák immun-szervek, így nagy szerepük van a fertőzések legyőzésében. Érdemes ennek itt utána olvasni. 

Emellett az őszi és téli hónapokban kevesebb vitaminban és ásványi anyagban gazdag, friss zöldséget és gyümölcsöt fogyasztunk, és ez is hatással van a szervezetünk megfelelő működésére.

Mind a megfázást, mind az influenzát vírustól kaphatjuk, és nő a kockázata, mikor az immunrendszerünk nem erős. Tehát a feladat mindig az immunrendszerünk erősítése.
Erre kiváló a természetes vitaminforrás, mind zöldségből, mind gyümölcsből, ezekről már sokszor írtam a blogban, pl. itt.

Segítenek-e az antibiotikumok megfázás esetén?
Az antibiotikumok kizárólag a baktériumok okozta fertőzések esetén hatásosak, a vírusokra egyáltalán nem hatnak. Ezért sem megfázás, sem influenza esetén NEM használnak, az immunrendszer kell, hogy legyőzze a szervezetben a vírusok támadását.


Tehát ismét csak: immunerősítés! Kiváló lehet a folyadék-kúra, erről írtam már itt, vagy épp a fokhagyma-kúra, erről meg itt olvashatunk.

Aztán nagyszerű  étrend-kiegészítők állnak rendelkezésre.



Fontos azonban hangsúlyozni, hogy azok az étrend-kiegészítők, melyekben a gyümölcs- vagy zöldségösszetevők össz-arányukban kevesebb %-ban vannak jelen, mint a vivőanyagok, nem feltétlenül a legjobb választás. Hogy tudjuk ezeket kiszűrni? Hát persze, hogy a termék ára elárulja annak hatékonyságát. Jellemzően az olcsóbban kapható bolti vitaminokból magasabb napi adagot érdemes bevenni, tehát hosszú távon nem olcsóbb.

Persze még mindig jobb, mint a semmi, de inkább érdemes a drágább árfekvésű vitaminokat, étrend-kiegészítőket beszerezni, mert nagyobb a hatóanyag-összetételük, kevesebb a mesterséges vivőanyag, és kevesebbet kell naponta bevenni.
Tehát hosszú távon mindenképpen megéri. Itt összeválogattunk néhányat, érdemes böngészni.

Miért nem antibiotikum?
Az antibiotikum u.is nem gátolja meg a megfázás, influenza rosszabbodását, és terjedését sem. Ez pont fordítva működik: a fölöslegesen alkalmazott antibiotikum elveszt/het/i hatékonyságát,  a kórokozók rezisztenssé válnak, és a későbbiekben már nem is fognak arra az antibiotikumra reagálni. 
Viszont rengeteg mellékhatással járhatnak, mint pl.  gyomor-bélrendszeri problémák, hasmenés, gombásodás, és az allergia.Na persze erre megint adnak valamit, és belekeveredünk a már jól ismert "antivakarin" komédiába. 






Hogyan kerülhetjük el a fertőzést?
  • Ügyeljünk a higiéniára: szappanos kézmosás, főként konyhai munka megkezdésekor, étkezés előtt, orrfújás után stb.
  • Ne nyúljunk a szemünkbe, orrunkba, szájunkba.
  • Tüsszentés, köhögés alkalmával tegyük a kezünket a szájunk elé.
  • Használjunk eldobható papírzsebkendőt az orrfújáshoz.
  • Ne használjuk egymás edényzetét, tányérokat, poharakat, evőeszközöket.
  • Kerüljük a szoros kontaktust a megfázásban szenvedőkkel (amennyire lehet.)
Kerüljük a szoros kontaktust a megfázásban szenvedőkkel (amennyire lehet.)


És persze nagyon jó lehet ilyenkor egy válogatott gyógynövényekből készült illóolaj-keverék, mert a benne található eukaliptusz, levendula, kakukkfű (stb.) vírus- és baktérium-ölő, gyulladáscsökkentő tulajdonságokkal bír.