2019. január 2., szerda

MI MINDENRE JÓ A BROKKOLI?


Ha tápanyagban gazdag, növényi alapú étrenden vagyunk, akkor bizonyára ismerjük a brokkolit. Jótékony hatását azonban talán kevésbé: egészséges, gazdag vitaminokban (kálium, magnézium) és persze rostban.  Szabályozhatja a vérnyomását, méregteleníti a szervezetet, csökkentheti a koleszterinszintet és kezelheti a cukorbetegségét. Még a depresszió elleni küzdelem is hatásos. Ennél is fontosabb, hogy fontos szerepet játszik a rákkal szemben.

De mi az, amitől még javasolt a brokkoli? Itt van 14 további ok, amiért a brokkoli mindenképp legyen része az étrendünknek, még azok számára is, akik eddig nem igazán kedvelték.

Először is, olyan vitaminokban gazgad, mint a B9, C, E és K vitamin, a szív őrzője a kálium, továbbá a csontok épségéért felelős Ca és Mg. Ezen kívül számos fontos antioxidánst tartalmaz, melyek fontosak a rák kialakulásának megelőzésében. Bár a legtöbb tanulmány a brokkolivirágra összpontosít, a levelei és a szára ugyanúgy gazdag a fontos phenol-antioxidánsban.

1. Véd a rák ellen
A  zöldség alapvetően nélkülözhetetlen, de a brokkoli hajtásai nagyobb szerepet játszanak, mivel
magas koncentrációban tartalmaznak rákvédő szulforafánt. Tanulmányok szerint a brokkoli ötször hatékonyabb ebben a küzdelemben, mint a többi zöldség. Sőt azt is kimutatták, hogy a prosztatarák kockázata alacsonyabb azokban az emberekben, akik nagyobb mennyiségben fogyasztják a brokkolit. Tehát az egyik legfontosabb étrendünk kell, hogy legyen.

2. Felelős a szív egészségéért
Ez a sötétzöld leveles zöldség a polifenol egyik fontos forrása, mely felelős a szív egészségét. Az antioxidánsok jelenléte a brokkoliban is segít a szívbetegségek kockázatának csökkentésében, erősíti a szivet és az érrendszert.

3. Megszünteti a gyulladásokat
A brokkolivirág jelentős anti-noxidáns és természetes izotiocianátja a gyulladások megszüntetésében játszik fontos szerepet.

4. Beszabályozza a vérnyomást és a vércukorszintet
Ha alacsony a Kalcium-szint a szervezetünkben, akkor az hozzájárulhat a magas vérnyomás kialakulásához, vagy tartósan magas szinthez. Ha a brokkolit beillesztjük étrendünkbe, akkor az kezelheti ezt, továbbá, krómtartalma beszabályozza a vércukorszintet, mivel ez növeli az inzulin hatékonyságát, és ezzel növeli a glükóz toleranciát.

5. Segíti az emésztést
A brokkoli magas rosttartalma segíti az emésztést, pozitívan befolyásolja a bélrendszer egészségét. 



6. Erősíti a szemünket
Korunk előrehaladtával szemünk állapota romlik, hajlamosabb olyan szemproblémákra, mint pl. a szürke-hályog, vagy az életkorral kapcsolatos makula degenerációk (AMD). Ezeknek a betegségeknek a megelőzésére ajánlott a brokkoli. Luteint és zeaxantint tartalmaz, amelyek a szem egészségének lényeges összetevői. Ez teszi a brokkolit fontos szereplőként a szemed védelmében, mivel C-vitaminban gazdag, ami antioxidáns.

7. Csökkenti a koleszterinszintet
Az Élelmiszer-kutató Intézet által végzett kutatás szerint a brokkoli kb. 6% -kal csökkenti az L DL-koleszterint.

8. Küzd a depresszió ellen
Eddig talán nem is hallottunk róla, de a zöldség a depresszió elleni küzdelemben is fontos szerepet tölt be. A benne található szulforafán elrettentő hatással van a gyulladással kapcsolatos depressziós tünetekre.

9. Csontjainkat is egészségesen tartja
Korábban mindig csak azt hallottuk, mennyire fontos  a kalcium a csontjaink egészsége érdekében. Aztán arra is rájöttek, hogy a kalcium önmagában nem elegendő, kell, hogy D-vitaminnal együtt kerüljön a szervezetbe, mert igazán így tud felszívódni. Nos, a brokkoli, ha nem is 2:1-ben, de mindenképpen hatékonyabban szívódik föl így, természetes forrásában, mintha patikai kalciumot ennénk. Továbbá tele van K-vitaminnal, mely a csontok számára elengedhetetlen.

10. Megakadályozza a bőrkárosodást.
Állandóan a ráncok ellen harcolunk, mi nők, igaz? A brokkoli C-vitaminja fontos a kollagén szintéziséhez, amely megtartja a bőrünk frissességét, rugalmasságát, véd a káros UV sugárzás ellen is, ami, mint tudjuk, a bőrrákot idézheti elő.

11. Segít a fogyásban, fogyókúrában
Egy igazán jól elkészített brokkolikrém-leves laktat, sokáig nem érezzük az éhséget, tele van vitaminnal, ásványi anyaggal, így kiválóan beépíthető a fogyókúrás étrendünkbe. Mert persze alacsony a kalória-tartalma.




12. Véd a vérszegénységgel szemben
Nagyon sok tényező okozhat anémiát, amitől állandó fáradtság-érzetünk van. Szükséges ilyenkor a vas, hogy a szervezet elegendő vörösvértestet termeljen. A C-vitamin segít a vas felszívódásában, így a C-vitaminban gazdag brokkoli megmenthet minket a kóros vérszegénységtől.

13. Méregteleníti a szervezetet.
A sárforafán, a brokkoli védő fitokémiai összetevője gondoskodik a szervezet rákkeltő anyagok elleni védekező mechanizmusáról. Méregtelenítő enzimeket indukál, amelyek segítenek a rákkeltő anyagok és szabad gyökök dez-aktiválásában.  Megállapították, hogy a 3 napos brokkoli hajtások több méregtelenítő képességgel rendelkeznek, mint az érett növények.

14. A terhes kismamák elengedhetetlen étrendje
Ha babát várunk, akkor minden bizonnyal tudjuk, milyen elengedhetetlenül fontos az idegrendszer és a keringési rendszerek támogatása, melynek felelőse a calcium. A brokkoli, mint kalciumban gazdag étel, megfelelő mennyiségben biztosítja ezt a 9 hónap alatt. Megakadályozza az agykárosodást az újszülöttben, csökkenti a terhességi komplikációkat, például ahol a placenta nem tudja táplálékkal és oxigénnel támogatni a babát.

Melyik a jobb? A nyers vagy a főtt brokkoli?
Azt már szerintem mindenki tudja, hogy főzéssel, sütéssel, mikróba téve a C-vitamin elvész. Így, ha a brokkolit ilyen módon szeretnénk feldolgozni, inkább pároláshoz folyamodjunk, mert akkor kisebb a vitaminveszteség. Vagy nyersen is ehetjük. Ezt persze nem mindenki szereti, de salátába téve, joghurttal – kefirrel leöntve, fokhagymásan fűszerezve tényleg kiváló étel. 

Ha további zöldségekből készült finomságokat is enne, érdemes az indiai konyha világát tanulmányozni könyveink között. 


Ja, és persze a főzőtanfolyamok újra beindulnak. 

forrás: CureJoy és internet