2016. november 24., csütörtök

MIT OKOZHAT A MAGNÉZIUM HIÁNYA?



A magnézium-hiány világméretű probléma, melyen - ugyanakkor - gyakran átnéznek az orvosok, akik csak elvétve mérlegelik a helyes táplálkozás és megfelelő vitamin- és ásványbevitel szerepét egészségünk megőrzésében.  
De ha az alábbi tünetek bárme-lyikére „igen”  a válaszunk, akkor magnézium-szintünk igencsak hiányos lehet.



Nézzük hát ezeket.
1. Rendszertelen szívritmus vagy szívfájdalom
Tudta, hogy a magnézium nagyon fontos a szívünk egészsége szempontjából? Elengedhetetlen az egyenletes szívverésért és a normál vérnyomásért. A vér alacsony magnézium-szintje magas kockázati faktort jelent a szívproblémák tekintetében.  A magnézium hiánya pedig a vérünkben található kalcium mennyiségének csökkenését, azon keresztül pedig a rendszertelen szívverést okozhatja.

2. Gyengeség és görcsök
A magnéziumhiány első tünetei szinte észrevehetetlenek, mint pl. az étvágytalanság, hányinger, hányás, fáradtság és gyengeség. Ha a hiány rosszabbodik, az kihat az idegekre és az izmokra, ami zsibbadást, bizsergést és izomgörcsöket eredményez.

3. Fáradtság és álmosság
Ha megmagyarázhatatlan fáradtságtól vagy gyengeségtől szenved, gondolhat az alacsony magnézium-szintre.  

4. Stressz és szorongás
A magnézium alacsony szintje vagy hiánya stresszes reakciókat válthat ki, és ez ördögi kör, mert még rosszabbá teszi a problémákat. A magnézium természetes módon nyugtatja az idegeket. Ha valakinek pánikrohama van, legnagyobb valószínűséggel magnézium-hiányban szenved

5. Alvási rendellenesség
Ez tápanyag hihetetlen hatással van az alvásfunkcióra és annak minőségére. Ha gondjai vannak az elalvással vagy sokszor felébred, akkor ez az idegrendszeri tünet egyértelműen magnéziumhiányra utal.

6. Migrénes fejfájás
Migrén sokszor okozhat magnéziumhiányt a tőle szenvedőkben, mert genetikailag képtelenek befogadni a magnéziumot. Náluk általában alacsonyabb szintre esik a magnézium, ha összehasonlítjuk azokkal, akiknek egyáltalán nincs fejfájásuk.  



7. Depresszió és hangulati ingadozások
Magnézium több szinten működik a hormonjainkban, szabályozza a stressz-választ. Magnéziumhiány depressziót és hangulati ingadozásokat is okozhat.

8. Gyenge csontok
Összességében, a magnézium biztosítja a csontok erejét és formáját, valamint a fogakat is erősebbé teszi. Az ajánlott napi bevitel különösen fontos az életünk folyamán, hogy annak helyes szintjét csontjainkban megtartva, védjük meg azokat az elvesztéstől, hiszen ismert, hogy elsősorban a nőket sújtja a csontritkulás. Mindenkinek rendkívül fontos, de különösen a nőknek a megfelelő mennyiségű magnézium napi bevitele. 

9. Metabolikus sérülés
Magnéziumhiány jelentős eltéréseket mutathat az anyagcsere számos elemében és enzimekben.

10. Emésztési zavarok és hányinger
Ha bármilyen emésztési zavara (pl. kellemetlen böfögés, gyomorégés, puffadás, hasmenés vagy székrekedés) van, itt az ideje, hogy orvoshoz menjen, mert a magnéziumhiány is problémákat okozhat ilyen jellegű problémákat.  

Milyen ételekben található nagy mennyiségben a magnézium?

1. Sötét leveles zöldségek, kelkáposzta és spenót

A sötét leveles zöldségek fogyasztása elengedhetetlen ahhoz, hogy megfelelő mennyiségben együnk vitaminokat és ásványi anyagokat, ezen kívül számos egészségügyi előnnyel jár. Az élelmiszer-feldolgozás kimeríti az ételek magnézium-tartalmát, így a nyers, vagy minimálisan megfőtt / párolt gyümölcsök és zöldségek őrzik meg a legjobban a tápértéküket.

2. Diófélék és magvak (különösen a tökmag)

Rendkívül jó magnézium-források. Egy fél csészényi tökmag a magnézium napi szükségletének közel 100 %-át biztosítja. Egészséges fehérje és zsír található meg a diófélékben. Fogyasszunk minél többet.  

3. Teljes kiőrlésű gabonák

Ezek a gabonafélék, különösen a barna rizs és a teljes kiőrlésű lisztből készült kenyér szintén magas magnézium-tartalmú. 

4. Avocado
Az avokádó tele van vitaminnal. Az egyik legtáplálóbb és legsokoldalúbb gyümölcs. Napi 1 szelet avocadoval könnyen biztosíthatjuk az ajánlott napi magnézium-szükségletünk 15 %-át. 

5. Banán 
A banánról tudjuk, hogy igen gazdag, a szívet és a csontokat erősítő káliumban, de egy közepes nagyságú banán 32 mg. magnéziumot tartalmaz.