2017. január 2., hétfő

MIKOR IGYUNK TEJET - AZ AYURVEDA SZERINT?



A tejről mindnyájan tudjuk, hogy egyik legalapvetőbb ital az emberi test számára, és az étkezés egyik legfontosabb része. A benne lévő vitaminok (A, K és B12), tiamin, nikotinsav, az ásványi anyagok (kalcium, foszfor, nátrium és kálium) elengedhetetlenek szervezetünk jó működéséhez.

Az Ayurveda emellett minden tejivót arra bátorít, hogy meleg tejet igyunk.
Ugyanakkor nagyon sok vita van arról, a nap mely szakában a legjobb inni?
Az Ayurveda azt mondja, ha reggel, akkor egész nap aktívak leszünk. Ha éjjel, akkor lenyugtatja az elménket, gondolatainkat, jobb alvást biztosít. Nekem az esti vált be. Akkor sem hideg (mint tudjátok, nem szeretek semmit, ami hideg). 
Tapasztalatból mondom: fantasztikus az esti langyos mézes tej!
Az Ayurveda – mindenesetre – az esti - éjszakai tejivást részesíti előnyben. 

Hogyan hat a tej a különböző napszakban – az Ayurveda szerint?
  • Reggel: nem javasolt, mert elnehezíti az emésztést;
  • Délután: az idősebb emberek számára erőt ad, és enyhíti a vesekővel szenvedők problémáit;  
  • Este: kiváló a szemre;
  • Éjjel: a legjobb, mert csökkenti a fáradtság érzetét, és a jó alvást segíti elő.
Az esti-éjszakai tejivászat a következő előnyökkel jár:
• a tejben lévő triptofán aminosav miatt könnyebb lesz az alvási folyamat, mert emelkedik a melatonin (más néven az alvási hormon) szintje a szervezetben;
• a tejben lévő kalcium fontos a csontok egészségének fenntartásában, és este, az alacsony aktivitás miatt könnyebben és hatékonyabban szívódik föl;
• a tejben lévő protein hasznos lehet azok számára, akik  sovány izomtömeget szeretnének.

Mikor kerülendő? 
• magas láz, gyenge emésztés, egyes bőrbetegségek, köhögés, hasmenés vagy bélféreg esetén kerüljük!
• soha nem szabad étkezések közben inni, mert nehezen emészthető. Mindig külön igyuk, és akkor is meleg tejet, mert az könnyebben emészthető.
• ha a tej hideg, homogenizált, nem alkalmas arra, hogy egyéb étellel együtt igyuk, mert hosszú távon káros az egészségre.
• kerülni kell azoknak, akik laktóz intoleranciában szenvednek.
a hízásra hajlamosak inkább ne igyák este.
 
A modern Ayurveda szerint a tejivászat titka, hogy megfelelő legyen, és jól tároljuk. 

No de melyik tej a jobb? A nyers tej táplálóbb, mint a pasztőrözött?
• bizonyított tény, hogy a nyers tehéntejben magasabb a zsírban oldódó vitaminok és ásványi anyagok szintje.  A bél számára jó baktériumokat, az Omega-3 és Omega-6 zsírsavak tökéletes keverékét, több vitamint, növekedési faktort, antitesteket, és több mint 60 emésztőenzimet tartalmaz. Viszont nagyon hajlamos a szennyeződésre, így bár egészségesebb, mégis kockázatosabb.
a pasztőrözött tej elveszíti a hasznos enzimeket, az egészséges baktériumokat, csökkenti a vitaminokat, denaturálja a törékeny fehérjét, tönkreteszi a B12 és B6-vitamint, megöli hasznos baktériumokat, és elősegíti a kórokozók felszaporodását. 
 
A nyers tej egészségre gyakorolt hatása, előnyei:
-    tele van egészséges baktériummal, mely jó a gyomornak és a bélrendszernek.
-    jótékony a magas Omega-3 és alacsony omega-6 tartalma közötti arány.
-    • az enzimek, a növekedési faktor, antitestek a pasztőrözés folyamán elpusztulnak, így a pasztőrözött tejet sokkal nehezebb megemészteni.
-    tele van magas bio-vitaminnal (A, B, C, D, E, és K), és kiegyensúlyozott mennyiségben az ásványi anyagokkal (kalcium, magnézium, foszfor és vas!), melyeket az élő baktériumok segítenek felszívódni.
-    • gazdag linolsavban (CLA), mely küzd a rák ellen, és elősegíti az anyagcserét.
-    • gazdag a jótékony nyers zsírokban, aminosavakban és fehérjékben is, magas bio- formában, mely 100 %-ban emészthető. Foszfát-tartalma segíti a kalcium felszívódását a csontokba, a lipáz nevű enzim pedig hidrolizál és felszívja a zsírokat.
-  
-