2020. június 26., péntek

AZ IDEGRENDSZER ÉS A LELKI BOLDOGSÁG


Ma folyton arról kell írni, hogy milyen fantasztikus, ha étrend-kiegészítőkkel egészítjük ki az étrendünket (nem véletlenül fogalmaztam így).

Régen nem beszéltünk ennyit arról, mi mindenre van szüksége a szervezetünknek. 

Kertes házban nőttem föl. Kora tavasszal kimentünk a kertbe, és elvetettük a borsót, zöldbabot, ágyást csináltunk a répaféléknek, hogy tavasszal már legyen petrezselyem, ill. a fantasztikus, friss zöldborsóból készült levesbe új-sárgarépa, -hagyma (amit még ősszel dugdostunk el), új-fehérrépa, stb. kerüljön. Tettünk bele néhány csirkeszárnyat, vagy –lábat, ami kellemes húsleves-ízt adott neki. Nem is rántottuk be, annyira finom volt. Megszórtuk friss petrezselyemmel a tetejét. Fenséges volt!





Aztán jöttek a nyári gyümölcsök. Kacsoztuk az epret, hogy gyönyörű gyümölcs teremjen rajta. Fára másztunk cseresznyéért, meggyért, barackért, leszedtük a bokorról a piszkét (egres), ribizlit, málnát. 


Egész nyáron termett a feketeszeder. Ősszel megráztuk a diófát, mandulát, közben szemezgettük a korai szőlőt......






Teleettük magunkat vitaminnal. Mindenfélével. Kint voltunk a Napon, hogy D-vitamint is kapjunk. Rengeteg főzeléket ettünk, és húst alig, mert egészen más volt az étkezési kultúra. Hús csak hétvégén került az asztalra, de ettünk tojást, tésztát, sok-sok levest.  


 


Nem volt gond az allergiával, legfeljebb kis szénanáthát kaptunk. 






Késő ősszel kukoricát morzsoltunk, felvittük a padlásra, a búzás zsákokkal együtt. Egyszer-egyszer télen disznótoros volt.  Saját baromfiudvarból biztosítottuk a friss csirkehúst, tömtük a kacsát, libát. Nem volt Uniós szabályozás, ami csak a libatömést tartja állatkínzásnak, de a bikaviadalra szemet húny. 

Észre sem vettük, és/de minden vitamint beszereztünk az ételből.
Ma minden megváltozott. MINDEN! És nem feltétlen előnyére. És féltem a ma felnövő generációkat, akik az elmúlt 20 év óta nőttek föl, és ma születnek. Mi vár rájuk?

Jó hír, hogy az Ayurveda 5000 ezer éves szellemisége pont ezen alapszik. Azon, hogy csak akkor tudunk egészségesek maradni, ha megmaradunk az ősi természet gyermekeként. Ha nem azt eszünk, amit a Földünk ad, akkor, amikor adja. Nem előbb, nem később. Nem módosítunk, nem műtrágyázunk. 

Sokféle vitaminról írtam már. Sokféle étrend-kiegészítőt ajánlottam már. Most nézzük a B12-t, mi mindenre is jó, ill. miért fontos, hogy szervezetünkben elegendő legyen? A B12-vitamin egyik „érdekessége” ugyanis, hogy a hiánytünetek nem azonnal, hanem évek múlva jelentkeznek.

* A B12-vitaminra szüksége van az agyunknak, az idegrendszerünknek – hogy nyugodtak legyünk, ne stresszeljünk. Hogy kiegyensúlyozottak, optimisták és szellemileg frissek maradjunk. Amennyiben nincs elegendő ebből a vitaminból a szervezetünkben, akkor idegesek és akár még depressziósok is lehetünk.
* A csontfejlődéshez – hogy elég erős legyen, ne törjön könnyen. A kalcium megtámogatja, elősegíti, hogy a B12-vitamin fel tudjon szívódni, így kalciumban gazdag ételeket is érdemes emellett a vitamin mellett fogyasztani.
* Az izmainkhoz – hogy egészségesen működjenek.  Felelős végtagjainkért, hogy ne küszködjünk zsibbadásával, járási nehézséggel és szájgyulladásokkal, állandó fáradtsággal.
* Részt vesz az energia- és a vasanyagcserében, illetve a vörösvértestek építésében.
* Ennek a vitaminnak a hiánya menstruációs panaszokat és még kellemetlen testszagot is képes okozni.
A B12-vitamin talán az egyik legfontosabb vitamin szervezetünk számára. A vegetáriánusok nagy része szenved B12-vitamin-hiánytól, márpedig ha nincs, vagy csak kevés van a szervezetükben belőle, akkor súlyos idegrendszeri zavarokkal kell szembenézniük, de ez a vitamin is tehet például a szklerózis multiplex nevű betegség kialakulásáról.
Milyen táplálékokban lelhető fel ez a vitamin? A májban, az osztrigában, a makrélában, a heringben, a pisztrángban, a szardíniában, a baromfiban, a tejben és a tojássárgájában, vagyis az állati eredetű élelmiszerekben. 


A kagylók és a rákok is sok B12-vitamint tartalmaznak, hiszen a vízből kiszűrt mikroorganizmusokkal táplálkoznak. A tenger más kincsei, mint például az algák vagy a tengeri moszatok is gazdag forrásai a B12-vitaminnak, hiszen ezekben is sok mikroorganizmus található, amelyekkel szinte szimbiózisban élnek együtt.

 
Ezen kívül rengeteg B12-vitamint tartalmaz még a sörélesztő is. Az élesztők olyan élő anyagoknak számítanak, amelyek ezt a vitamint a természetben képesek szintetizálni.
Amennyiben nincs rendben a bélflóránk, akkor a B12-vitamin felszívódása nehezebben történik. Idősebbeknek fokozottabban ügyelniük kell arra, hogy elegendő B12 vitaminhoz jussanak, hiszen a bél felszívóképessége a korral jelentősen lecsökken.


Az itt található anyagok pusztán informatív jelleggel bírnak, önmagukban nem alkalmasak gyógyításra, ill. arra, hogy saját diagnózist állítsanak fel.
Az oldal üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal az itt megosztott tartalmak felhasználásából eredő egészségügyi problémákért, még akkor sem, ha az adott tartalmat szakorvos véleményezte.
Panaszaikkal minden esetben keressék fel háziorvosukat vagy a megfelelő szakrendelést!

Forrás
fotó: pixabay 

2020. június 11., csütörtök

MI KELL A NŐNEK?


Mármint a fogyáshoz?

Elsősorban 8 ásványi anyag. És hogy mely étkekben található? Nos, itt olvashatunk róluk.

Az ásványi anyagok megfelelő mennyiségű bevitele nemcsak az egészségünk megőrzése szempontjából fontos, hanem akkor is, ha fogyni szeretnénk. Elengedhetetlen, hogy a diéta alatt olyan ételeket együnk, melyek ásványi anyagokban gazdagok.

A króm az egyik ilyen. A legfontosabb ásványi anyag a súlyvesztés szempontjából, ugyanis segít az inzulin- és a vércukorszint kiegyensúlyozásában. Egyik legfontosabb forrása a brokkoli, ami kiváló laktató rosttartalma miatt. Tápértéke nyersen a legmagasabb, hiszen így minden értékes anyag benne marad.

De egyéb változata is kiváló lehet, mint pl. gőzön párolt, serpenyőben sült, rántott vagy grillezett változat. Az egyik legjobb eledel a krémes-fokhagymás brokkoli-leves, ami akár hidegen is jó. Én szívesen teszek bele sovány tejszínt is.

További krómforrások még szinte az összes zöld színű zöldség, a különböző magvak, a tojás, a halhús, a kakaó.

A magnézium – nemcsak az ízületekre van jótékony hatással, de kiemelkedő az idegrendszer védelmében is. A diéta ideje alatt segít a vércukorra, a csontokra és az emésztőrendszerre gyakorolt pozitív hatásain keresztül. Leginkább a spenótban van, de emellett még a tökmag, a joghurt, a mandula, a vesebab, az avokádó és a banán is kiváló magnézium-forrás.

 

A vas – alap! Vérképző, hiánya állandó álmossághoz, kimerültséghez vezet. Elsősorban vörös húsokban, májban, kakaóban, spenótban található, de a kelkáposzta, chia-magok és spirulina is nagy mennyiségben tartalmazza.

Kálium - elengedhetetlen a puffadás megelőzésében és a vízmegkötés csökkentésében. Megfelelő bevitele segít a zsír izommá alakításában, így érdemes joghurtot, a lenmagot, a chia-magot, mandulát és a babot enni. 

 

 

Kalcium – lassan a vízcsapból is az folyik, mennyire fontos, ugyanakkor folyton a tej- és tejtermékek túlzott bevitelétől óvnak. De mi a túlzott bevitel? Szerintem, ha valaki minden további nélkül meg tudja inni a normál tejet (én a házi tejre esküszöm), és tud enni tejterméket, annak kell is. Itt már írtam erről. Meg itt. Nem szabad túlzásba esni, figyelni kell a test jeleire. Ha felfúj, akkor tartani kell kis szünetet. De hiszem, hogy megfelelő testmozgás mellett ez sem okozhat problémát. Hiszen a kalcium fontos a csontritkulás megelőzése miatt, jót tesz az idegrendszernek és az izmoknak. A sajt, a banán, a túró, a tej és a leveles zöldségek mind-mind segítenek az edzés közben jelentkező görcsök megszüntetésében és a kilók leadásában.

 

A kén – ritkán hallunk róla, pedig szintén szüksége van rá a szervezetnek. Általában fehérje-molekulákkal érkezik, és a méregtelenítésben játszik nagyon fontos szerepet. Forrásai: a tojás, a hal, a hagyma és a fokhagyma - az egészséges fogyókúrából sem hiányozhatnak.

 

 

A szelén – sem annyira ismert, pedig a megfelelő pajzsmirigyműködés számára nélkülözhetetlen. A brazil dióból (vagy más néven paradió) érdemes napi egy-két szemet enni, és megvan a napi szelén-adag.

 

 

A tenger gyümölcsei - főként az osztriga nagyon nagy mennyiségben tartalmaz cinket.  A cink megfelelő mennyiségű fogyasztása különösen fontos a menopauza idejétől kezdődően, ugyanis az ásványi anyag segít a fehérjék termelésében, az enzimek szabályozásában, szinten tartja a csökkenő tesztoszteront. Hiánya hízást okoz. Ezért nagyon fontos a cink bevitele, amit vörös húsokból, tengeri herkentyűkből, ill. a különböző gabonacsírákból nyerhetünk. 

Mind az Ayurveda, mind a Duolife termékek alapelve a természetességen alapuló egészségmegőrzés. 


képek: pixabay, ayurvedshop.hu

A NŐK ÉTELE


 

A spárga (azaz a Shatawari) az indiai étrend, ill. az Ayurveda egyik legfontosabb étke, gyógynövénye, kozmetikai összetevője.
Természetesen a magyar konyha is alkalmazza, leggyakoribb változata a zöld, ám már találhatunk fehérebbeket is, vagy épp kisebb lila spárgákat is a zöldségeseknél. A spárgáról már többször írtam, pl. itt




Alacsony kalóriatartalmú zöldség, a fogyókúrák állandó kísérője, akár nyers salátákba tesszük, akár pároljuk. Készíthetünk belőle klassz krémlevest is. Tele van rostokkal, ezért mozgatja meg az anyagcserét. Akár az öregedési folyamatot is lassíthatja, így segít újra feszessé tenni a hízás során megnyúlt bőrt.


De nemcsak rostokban gazdag, hanem folsavban (mely véd az időskori szellemi leépülés ellen), és A-, C-, E-, K-vitaminokban is, ezen kívül krómot is tartalmaz, melyre nagy szüksége van a szervezetnek, főleg fogyókúra esetén, ugyanis ez segít az inzulinnak a véráramból a sejtekhez szállítani a glukózt, így elnyújtja az ételek laktató hatását. Ez azonban nem a zöldség egyetlen pozitív hatása.


Anti-oxidánsai védenek a rákkal szemben! Így már gyógynövényként is sokszor említésre kerül. Fogyasztása nemcsak csökkentheti az egyes rákfajták (csontvelő-, a mell-, a vastagbél, a gége- és a tüdőrák) kialakulásának esélyét, de az ezek elleni küzdelemben is hasznos. Gazdag glutation-ban, ami erős méregtelenítő, ugyanis lebontja a karcinogén - rákkeltő - anyagokat és sok más káros dolgot is szervezetben, mint például a szabadgyököket. A kifejezetten nőknek kifejlesztett ayurvedikus termékek elengedhetetlen összetevője. Pl. ebben a termékben is megtalálható.



A fogyókúrák elengedhetetlen része - a benne található aszparagin erőteljes vízhajtó hatású, így serkenti a többszöri vizeletürítést, és segít a szervezetnek megszabadulni a lerakódott felesleges sóktól. Vízhajtó hatásának és magas rosttartalmának köszönhetően az egyik legjobb salaktalanító, ezért fogyásra, méregtelenítésre kiváló!

Kiváló a vérnyomás csökkentésére, vagy más szív- és érrendszeri betegségre



Szezonja éppen most van, így itt a lehetőség, hogy kipróbáljuk! 

Forrás
képek: pixabay, ayurvedshop.hu


FOGYÓKÚRA - ÉTELLEL

Állandó problémánk a súlyvesztés, a fölösleges kilóktól való megszabadulás. 

Épp tegnap olvastam, hogy pl. Mauritániában kifejezetten a 100 kg. fölötti nők a szépségideálok, és ha jól megnézzük az ősi korokat, pl. a Willendorfi Vénusz szobrát, ott is láthatjuk, hogy egykoron bizony a telt idomokért rajongott az erősebbik nem. 

Az említett maurit (tudtátok, hogy valamikor móroknak nevezték a mai mauritániaiakat?) hölgyek állandó cukorbajjal, magas vérnyomással, szív- és koleszterin-problémákkal, egyéb fizikai tünetekkel küszködnek? És mindezt azért, hogy tessenek a párjuknak.

Bizony-bizony a karcsúság inkább a jelenkori civilizáció divatja. Persze, természetesen nem elhanyagolandó és elhanyagolható az, hogy az erős túlsúly az egészségünkre van igazán negatív hatással. 

Ma már kiváló étrend-kiegészítők vannak a kívánt súly visszaállítására, elérésére, megtartására. Természetesen, nem elhanyagolandó a rendszeres mozgás sem!






Viszont, ha hisszük, ha nem, vannak bizonyos ételek, melyekkel akár fogyhatunk is, ha napi rendszerességgel, kis adagokban (egy-egy evőkanállal) esszük belőlük. Akár dupla tempóban is fogyhatunk. 

Gyömbér - a zsírvesztésben nyújt segítséget! Ez azért fontos, mert sokszor csak vizet veszítünk, de az hamar visszatér. Ez a fűszer felpörgeti az anyagcserét, főként az emésztést, így több kalóriát égethetünk el, napi rendszeresség mellett. 

Citromlé – áldásos hatásáról itt és itt már írtam. A reggeli citromlé meleg vízbe keverve segít megerősíteni az immunrendszert, beindítja az emésztést, jó adag C-vitamint biztosít a szervezetnek, lúgosít, így egyszerre több oldalról támogatja a fogyást.


Lenmag - magas rosttartalmának köszönhetően laktatóbbá teszi a reggeliket, míg anti-oxidánsai és omega-3 tartalma hozzájárulnak a fogyás megkönnyítéséhez. Ehetjük más magvakkal, zabbal keverve, salátaöntetekben, turmixokhoz adva. 




Fahéj – nagy kedvenc! A fogyókúrás desszertek egyik elengedhetetlen része, de teákba, turmixokba és sok már ételbe is beletehetjük. Hatását ásványi anyagainak köszönheti, laktatóbbá teszi az ételeket, így napi egy kanállal bőven érdemes beiktatni belőle.


Avocado - frissítő ízét érdemes kipróbálni egy-egy turmixban, vagy saláták, krémek formájában. A gyümölcs rostokban gazdag, ezen kívül magas káliumtartalma elengedhetetlen a fogyáshoz. De rengeteg ásványi anyagot is a szervezetünkbe juttathatunk. 


Kókuszolaj - már egyetlen kanál segít visszafogni az étvágyat, ami nagyon fontos a súlyvesztéshez. Használhatjuk ételek készítéséhez, de ehetünk belőle magában pár kanállal. 



Kurkuma - az indiai konyha meghatározó fűszere, jellegzetes sárga színén túl számos antioxidánssal és fogyást könnyítő, gyulladáscsökkentő anyagokkal gazdagítja az ételeket. A fűszerrel sovány húsokat ízesíthetünk, vagy akár teát is főzhetünk belőle. 



 
Chiamag - beáztatva, reggelihez elfogyasztva hatalmas löketet ad az anyagcserének, és méregtelenít.. Készíthetünk belőle pudingot, de fogyaszthatjuk magában is. 











Forrás
képek: pixabay, ayurvedshop.hu